4 maart 2010

De dag na verkiezingsdag

The day after... ja, ja. We hebben ingeleverd! En dat voelt verschrikkelijk raar. Een bevriend politicologe schreef vanochtend 'in tijden van crisis ligt rechts / conservatief kiezen voor de hand - dat is natuurlijk niet erg duurzaam, maar ja'. En ik troostte me met de gedachte dat CDA en PvdA er nog veel meer verslagen uitzagen dan wij (hoop ik, want ik kon mezelf natuurlijk niet zien). Het meest zuur was de uitslag voor HBB (Heemsteeds BurgerBelang, voor niet-Heemstedenaren): naar vanmorgen bij de presentatie van de details bleek, scheelde het uiteindelijk 3 stemmen in de berekening van de restzetels tussen hen en de PvdA. Dan denk je toch 'had ik die extra straat ook nog maar een keer gelopen'... Zo zie je maar weer: debat winnen, verkiezingen verliezen (wij), of debat verliezen en verkiezingen winnen (D66)! Het wordt guur in Heemstede met een VVD die een derde van de raadszetels inneemt. De ene klimaatverandering is de andere niet...

En vind ik het raadslidmaatschap toch nog leuk. Kiezers hebben gekozen en wij gaan het ermee doen. Aanstaande maandag is er een openbaar debat over wat we nu moeten. De VVD nodigt uit, als grootste partij (7 Zetels - wat eng! - zij kregen de eerste restzetel - dus hun winst lijkt groter dan ie is!). Een goed initiatief. Zomaar doorgaan met het oude college -zoals heel lang het plan was, hoorden wij- zal niet gaan. Hoe gaan ze om met de winst van D66? Welke combi's zijn er nog meer mogelijk? Wie doet hoeveel water bij welke wijn?

We gaan dóór - ik pieker er niet over om weer naar Haarlem te verhuizen waar 'we' van 4 naar 7 zetels stegen. Heemstede groen, sociaal en duurzaam - dat bleek in het Achtuurjournaal van gisteren de wens van de Europese Commissie. Heemstede, Nederland, Europa. En daar hebben wij 1251 kiezers - dat zijn een heleboel mensen om te mogen vertegenwoordigen. En dat gaan we doen zo goed we kunnen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten