15 juni 2010

Gestuntel

Toen ik gisteren op Schiphol aankwam (en meteen in het Wilhelmus van supporters op een grote tribune op het plein viel) had ik de kadernota vol met aantekeningen in mijn tas. Als je alles aan elkaar wilt knopen van werk en de rest van de wereld, dan loopt op een gegeven moment ook alles in elkaar over. Maar op een zonnige dag in juni is dat helemaal niet erg. Natuurlijk besteed je dan de rest van de dag aan de uitwerking van je beschouwing. Als kleine partij heb je weinig spreektijd. Dat kwam goed uit, want zoveel had ik nou ook weer niet te melden. Op aandringen van de VVD is de kadernota opgewaardeerd in de besprekingen. Een reden waarom er lang en goed naar de agenda's is gekeken deze maand, zodat iedereen bij zowel bespreking in de commissie (gisteren) als in de raad (de 24e, om 16.30 uur) aanwezig kan zijn en zijn/haar zegje kan zeggen. Ik had me dus goed voorbereid op een beschouwing op hoofdlijnen met een paar vragen ter verheldering. Wat viel het tegen: mijn vragen werden in eerste termijn al helemaal niet beantwoord. Bij afwezigheid van Pieter vd Stadt (die altijd wel een stevig verhaal uit zijn mouw schudt) bleef alleen de burgemeester overeind dankzij haar debatvaardigheid. De inhoud had de hele avond zwaar te leiden. De ronkende, dreigende bezuinigingstaal was het enige dat uit de verf kwam. Zo geef je inderdaad de indruk dat het land in het algemeen, en Heemstede in het bijzonder, aan de rand van de afgrond staan. En natuurlijk kan de VVD dan helemaal doorpakken in haar ijver om burgers op te voeden in financiĆ«n. Opvoeden? Op hun plaats zetten, zul je bedoelen. Op alle vragen met enige inhoud (de kerntaken bediscussiĆ«ren en dan zorgvuldig en voorzichtig duidelijke keuzes maken - of ook: de onderliggende afwegingen tussen onderwerpen laten zien) kwam vaak het antwoord dat dat allemaal bij de begroting en verderop in het jaar aan de orde komt. Vooral de taal is symbolisch: heroverwegingen, herijking en herziening. Drie h's - die allemaal bezuiniging betekenen. En bezuinigingen, zo weten wij, vallen voor de lagere inkomens altijd harder uit dan voor anderen. Maar de OZB komt niet in gevaar. De bibliotheek en sociaal-culturele voorzieningen natuurlijk wel. En bomen zijn van nu af aan loslopend wild - je hebt binnenkort niet eens meer een kapvergunning nodig. D66 is kritisch en idealistisch, zoals zij hoort te zijn. Maar ook wat stuntelig. Net als het Nederlands Elftal gisteren. Ik ga vandaag naar Zuid Afrika. Misschien dat het langzaam beter moet worden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten