17 februari 2010

Groen Werkt : Net Werk

De afgelopen weken was ik druk bezig met het schrijven van een artikel.  Het gaat over tijd, natuurlijk, want dat is mijn lust en mijn leven. In dit geval schreef ik over carrière, leeftijd en m/v-posities. En ik zat uren achter het scherm, zoals je vroeger achter een blad papier kon zitten. Alleen het staren uit het raam is hetzelfde gebleven.
Mede daardoor had ik de kans om tussendoor steeds binnenkomende mails te bekijken, Twitter en Facebook in de gaten te houden, en alle buitenwereldnieuws te volgen. Van de (voorbereidingen op de) Olympische spelen tot discussie over wie er ooit voor of tegen bestemmingsplannen had gestemd in Heemstede. Het Heemsteedse Nieuws dreigde telkens het wereldnieuws te verdringen. Ga maar na: De Heemsteedse Courant is kampioen in het bijhouden van digitale kranten. Komt er 's middags een berichtje over monumenten in Heemstede, schrijf ik dat wij daar al wat aan hadden gedaan, staat er 's avonds alweer een herziene versie over het onderwerp op Internet! Chapeau!
Maar wat moet ik er nu eigenlijk mee? Dat wil zeggen: het is leuk om te doen - en veelzeggend om te zien dat maar een paar Heemstedenaren, waaronder drie collega-politici, kennelijk ook het web opzoeken om zich in 'discussies' te mengen. Welke waarde heeft dit nieuws? Hoe representatief is een poll als je er mensen heen stuurt. Of moeten we ervan uitgaan dat over vier jaar de campagne zich nog uitsluitend op het web zal afspelen? Ik denk het toch niet! Al zouden sommige PvdA-leden dan wel 'uit de kou' zijn.
Hilarisch was dat ik reageerde op een berichtje van D66 - omdat ze een klimaatneutraal Heemstede willen realiseren. Om allerlei redenen is het niet gelukt om een lijstcombinatie tot stand te brengen tussen de drie linkse partijen (en dat was goed geweest om een mogelijke restzetel niet te verliezen - niks meer en niks minder!). Maar toen ik reageerde met 'eindelijk medestanders' waren er aankomende D66-collega's die zich onmiddellijk uitputten in afwijzing van welke samenwerking dan ook. Slim hoor - ieder voor zich? Met God ergens anders?

Goed, ik maak dit voor het eerste als lijsttrekker mee - de vorige keer had ik helemaal geen ervaring. Ik schaamde me toen bijna om voor de HEMA te flyeren; "jezelf verkópen, het gaat toch over de inhoud?" (ik) - "Ja, maar die inhoud moet je wel naar mensen tóe brengen" (Trudy)- "O" (ik) - [et cetera]. Gisteren namen we als lijsttrekkers allemaal deel aan een debat dat door de ouderenbonden samen met Casca was georganiseerd. Links en rechts van mij putte iedereen zich uit in varianten op 'kies mij' - er zit niets anders op: meedoen! Wat leken we het toch allemaal goed voor te hebben met ons publiek, de kiezers. 'De' ouderen in dit geval. En wat was er bij sommigen weer een hoog niveau van 'de kaas van een anders brood eten'. Maar dat hoort erbij, kennelijk. Ik betoogde als jonge oudere (of oude jongere) niet tot één groep te horen. 55+ als één groep? Dat bedenk je ook niet voor 55-, tenslotte. En veel over woningen: ik dacht bij mezelf 'als ik daar als oudere zat, zou ik het gevoel krijgen dat ik nu toch echt MOET verhuizen'.
Niets tegen woningbouw op bestaande locaties. Niets tegen mantelzorg, of thuiszorg, of dagzorg - alle vormen van zorg zijn goed als ze nodig zijn - alleen moeten we onze kinderen wel zo opvoeden dat ze dan ook de zorg ingaan. Welzijn Ouderen had dat goed voor elkaar: een stoere meid van een stagiaire - mag nog niet stemmen, maar wel in het ouderenwelzijnswerk! Ook chapeau!

Maar het zet je aan het denken - zeker als je al zoveel 'levensloop' en 'carrière', wat zeg ik 'loop-baan' in het hoofd hebt. Groen Werkt - Groen Werkt HARD! Groen Werkt zich te Barsten. Werken, net werk, net-werken. Overal aanwezig via de nieuwe media... Volgens mij hoeven we voor mijn generatie niet meer te bouwen. Een hokje met computer, magnetron en wc is meer dan genoeg! Ik heb veel collega's een beetje leren kennen via die media. En ik word overal gevolgd, vrijwillig. Moeten ze een keer een film over maken. Ben benieuwd hoe die achtervolgingsscènes er dan uit zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten