8 februari 2010

Een lightrailverbinding naar Zandvoort?

De Heemsteedse Courant publiceert momenteel elke week de antwoorden van partijen op een stelling. Dat antwoord mag dan maar 75 woorden lang zijn. Maar hoe komt zo'n antwoord tot stand? Is iedereen het altijd met elkaar eens? En: hoe kom je tot een 'grootste gemene deler'? Vandaar deze week: de antwoorden van fractiegenoten achter elkaar. Om de nuance te laten zien en te illustreren:

GroenLinks–Discussie over de stelling: 
'Een lightrail–verbinding zal de fileproblemen naar Zandvoort oplossen.'

(Huub)Helemaal mee eens! Het zou fantastisch zijn een lightrailverbinding richting Zandvoort. Deze moet dan wel een hoge frequentie hebben in het zomerseizoen. Leg hem aan op de plaats van de oude trambaan, nu fietspad. Alternatieven voor de fietsers: de mogelijke openstelling van een fietspad vanaf de Oase (Waterleidingduinen) of het vrijliggende fietspad naast de gewone doorgaande weg naar Zandvoort.

(Henk) Inderdaad een prima stelling, al gaat het wat ver daarvan de oplossing van alle fileproblemen te verwachten. In mijn statenperiodes werd er ook steeds over gepraat, maar de rapporten verdwenen in een la. De lightrail zou over de spoorlijn Haarlem/Zandvoort rijden en verlengd worden langs de boulevard tot Bloemendaal aan Zee. Tijd om dit plan opnieuw op te pakken. Dus geen lightrail langs de Zandvoortselaan. Wel zou de bus langs deze weg een vrije baan krijgen, maar dat hebben omwonenden getorpedeerd. Dus mag de bus op drukke dagen braaf in de file staan! Groeten, Henk

(Trudy)Waar komen de strandminnaars die naar Zandvoort gaan vandaan?

Vanuit Amsterdam is er een goede treinverbinding tot aan het strand. Toch komen Amsterdammers veel met de auto. Duitsers komen alleen met de auto. Hoofddorp, ja misschien komen die met een lightrail als er een aansluiting is op de Zuidtangent. Haarlem en Heemstede? Haarlem kan voor een groot deel heel goed met de fiets of trein maar doet dat maar voor een deel. Heemstede heeft alleen de fiets of de -ook in de file staande - bus. Misschien zal een lightrail verbinding schelen.
Kortom, een lightrailverbinding is een beperkte, vrij starre en dure oplossing. Vooral ook duur omdat het probleem er maar een beperkt aantal dagen per jaar is. De rest van het jaar zal de bezetting beperkt zijn. M.i. moet je eerder aansturen op een vrije busbaan, goedkoper en ook beter voor politie en ambulance. Want ja, die hulpdiensten, die kunnen niet over de licht rail. Succes ermee Ida, Trudy

(Co)Een lightrail is aanlokkelijk, maar wel een dure oplossing. Dat een extra OV voorziening nodig is om het fileprobleem op te lossen, is evident. Een vrije busbaan à la de Zuidtangent lijkt mij een realistischere optie. Zo mogelijk gekoppeld aan enkele haltes met goede parkeervoorzieningen. Met vriendelijke groet, Co Leuven

(Paola) Ik sluit mij bij de opmerkingen van Co en Trudie en Henk aan.

1 Er is een probleem en een feitelijke situatie - zie Henk

2 Wat zijn de oorzaken van het fileprobleem – zie Trudie en Henk

3 Is deze situatie met lightrail op te lossen? - zie Co.

Ik denk dat uitbreiding van het openbaar vervoer, trein en bus hier de optie is. Groetjes, Paola

En het hieruit gecomponeerde antwoord? Zie de website van de Heemsteedse Courant vanaf woensdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten