26 januari 2010

Kappen, Binnenweg

Hedenmiddag ging ik op weg naar Haarlem - Ik fiets dan vaak over De Binnenweg, voor de gezelligheid. De zon scheen vrolijk en het was lekker koud.
Tot nu toe geen nieuwe activiteit gezien op het tweede deel van de winkelstraat. Toen ter, er hoogte van de Kastanjelaan, mij een auto tegemoet kwam, voelde ik dat er iets aan de hand moest zijn. En ja, hoor. Vlak voor de Hema brak het licht door: ze waren niet eens uitgegraven, ze waren gewoon gekapt. Er lagen nog wat mootjes boom op de stoep en een man met zo'n apparaat op z'n rug was bezig de spaanders weg te blazen.

Ik herinner me de vergadering waarin het lot van de bomen werd bezegeld. De PvdA deed nog een poging om 'het plein' toch iets rustiger te maken. Ze stelden voor om het verkeer te verleiden rechtsaf te slaan richting Julianalaan - en rechtdoor alleen een smal weggetje te maken, met een slinger, tussen Hema en De Roos / Blokker (etc.) door. Een soort van extra belemmering, ook om het plein ook af te kunnen sluiten bij feestelijkheden. Voor we het wisten (of wisten de anderen al meer?) ging wethouder Christa Kuiper erop in. De slinger kwam er, maar wel gewoon over de volle breedte - en met verlies van bomen. Ik kan het niet vinden in de audioverslagen, maar volgens mij zou er geprobeerd worden ze te behouden. Dat is dus vast 'niet gelukt'.

In Haarlem was ik snel klaar - behalve thee bij mijn favoriete winkel, stonden de vele ketens me toch weer snel tegen en kocht ik verder niets. Nee, dan Heemstede: kleine(re) winkels - alles goed te belopen - erg vertrouwd. Behalve natuurlijk als de supermarkten tóch de kans krijgen om nog meer te groeien. Zoals ik in één van de stukken lees: 'De supermarkten zijn de belangrijkste trekkers in het centrum' - en daarom zou in het bestemmingplan Centrum (e.o.) de beperking van 1000m2 (per supermarkt) opgeheven mogen worden. Ik zou daar toch beledigd door zijn als winkelier. Ik ben daar beledigd door als klant en burger. De súpermarkten belangrijkste trekkers? Dan ga ik wel weer naar Haarlem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten